Friday, June 5, 2009

Å kjøre = To drive (Uke 23)

Map from Multimap.

The Verb of the Week is å kjøre, "to drive".

jeg kjører = I drive (present tense)
jeg har kjørt = I have driven (present perfect tense)
jeg kjørte = I drove (past tense)
jeg hadde kjørt = I had driven (past perfect tense)
jeg vil kjøre = I will drive (future tense)
jeg vil ha kjørt = I will have driven (future perfect tense)
jeg ville kjøre = I would drive (present conditional tense)
jeg ville hadde kjørt = I would have driven (perfect conditional tense)

Kjør! = Drive! (imperative)

I morgen skal jeg kjøre til Sandefjord, og neste uke til Lillehammer.

Tomorrow I shall drive to Sandefjord, and next week to Lillehammer.

Nei, han kjørte bilen min -- hans er på bilverkstedet.

No, he drove my car -- his is in the shop.

Kjør til venstre ved neste kryss. [or, ta til venstre ...]
Turn left at the next corner.

No comments: