Thursday, November 5, 2009

Å møte = To meet (Uke 45)


This week's verb is å møte, "to meet". It can be either transitive, taking a direct object such as the person or thing that is met, or intransitive -- a group can "møte".

This verb can be used in the s-passive form also: møtes. The passive voice is used when one wishes to emphasize the object or the result of an action, rather than who is doing it. This passive voice can be formed by adding an -s to the infinitive of the verb. It is commonly used after the modal helping verbs -- skal, kan, , bør.

jeg møter = I meet (present tense)
jeg har møtt = I have met (present perfect tense)
jeg møtte = I met (past tense)
jeg hadde møtt = I had met (past perfect)
jeg vil møte = I will meet (future)
jeg vil ha møtt = I will have met (future perfect)
jeg ville møte = I would meet (present conditional)
jeg ville ha møtt = I would have met (perfect conditional)

Kari og Jan møtte hverandre på jernbanestasjonen. Det var en rørende scene.
Kari and Jan met at the train station. It was a touching scene.

Jeg møtte broren din igår. Han er veldig søt.
I met your brother yesterday. He’s very cute.

Hallvard sa at han ville møte oss i pausen, men jeg kan ikke se ham.
Hallvard said he’d meet us in the interval, but I don’t see him.

Jeg skal ikke gå glipp av denne festen for alt i verden. Jeg ønsker å møte Linns forlovede.
I’m not going to miss this party for anything. I want to meet Linn’s fiancé.

No comments: