Tuesday, July 20, 2010

Å ta = To take (Uken 29)

Å ta, "to take", is the Verb of the Week for week 29. It is an irregular verb, and usually has a direct object, that which is taken.

jeg tar = I take (present tense)
jeg har tatt = I have taken (present perfect tense)
jeg tok = I took (past tense)
jeg hadde tatt = I had taken (past perfect)
jeg vil ta = I will take (future)
jeg vil ha ta = I will have taken (future perfect)
jeg ville ta = I would take (present conditional)
jeg ville ha ta = I would have taken (perfect conditional)

ta medisin sin = take one's medicine
ta en liten hvilepause = take a little break
ta en foto/bild = take a photo/picture

Here are some sentences using å ta --

Kjell har tatt den siste pakken med potetgull til sin lunsj.
Kjell has taken the last packet of crisps for his lunch.

Vel å merke, jeg trodde ikke at han skulle ta meg på alvor.
Mind you, I didn’t think he would take me seriously.

En ny fordeler? Hvor lenge vil det ta?
A new distributor? How long will it take?

Kom, så tar vi en kopp kaffe!
Come, let’s have a cup of coffee!

No comments: