Monday, December 12, 2011

Å begynne = To begin, start (Uke 50)

Uff.

The Verb of the Week for week 50 is å begynne, "to begin, to start". As in English, it is often used with an infinitive -- "begin to dance", "beginning to rain", and so on.

Here are the conjugations of this verb:

jeg begynner = I begin (present tense)
jeg her begynt = I have begun (present perfect tense)
jeg begynte = I began (past tense)
jeg hadde begynt = I had begun (past perfect tense)
jeg vil begynne/byrje = I will begin (future)
jeg vil ha begynt = I will have begun (future perfect)
jeg ville begynne/byrje = I would begin (present conditional)
jeg ville ha begynt = I would have begun (present perfect)

and here are some sentences using it:

Jeg er
endelig begynner å føle meg bedre etter influensa.
I am finally beginning to feel better after the flu.

Når vil du begynne din nye jobb?
When do you start your new job?

Skynd deg! Filmen begynte kl. 7:25!
Hurry! The film started at 7:25!

No comments: