Tuesday, February 26, 2008

Å lese = To read (Uke 9)

Å lese, to read, is this week's verb. Here are some conjugations --

jeg lese = I read (present tense)
du lese = you read
han leser = he reads
hun leser = she reads
de leser = they read

jeg leste = I read (past tense)
du leste = you read
han leste = he read
hun leste = she read
de leste = they read

jeg har lest = I have read
du har lest = you have read
han har lest = he has read
hun har lest = she has read
de har lest = they have read

Here are some sentences using lese:

Du store min! Jeg kan ikke lese min egen håndskrift.
Oh, dear! I can't read my own handwriting.

Jeg vil gjerne lese romaner på norsk, men bør jeg begynne med Kristin Lavransdatter eller noe kortere?
I would like to read novels in Norwegian, but should I start with Kristin Lavransdatter or something shorter?

Anders, les dette for meg. Jeg har glemt brillene mine.
Anders, read this to me. I have forgotten my glasses.

No comments: