Friday, October 3, 2008

Å trenge = To need (Uke 40)


The Verb of the Week is å trenge, "to need" or "to require". It can also mean "to push" or "to force", especially when used with an accompanying preposition such as "inn", "ut", "opp", or "ned".

jeg trenger (present tense)
jeg har trengt (present perfect)
jeg trengte (past)
jeg hadde trengt (past perfect)
jeg vil trenge (future)
jeg vil ha trengt (future perfect)

jeg ville trenge (present conditional)

den trenger = it needs (present)
den trengte = it needed (past)
den har trengt = it has needed (past participle)

Mormor trenger smør, egg, hvetemel, og hakkede mandler for toscakaken hennes. Skynd deg!
Grandma needs butter, eggs, flour, and chopped almonds for her Tosca cake. Hurry!

Lars, jeg trenger et frimerke.... Hva mener du, "hva er et frimerke"?
Lars, I need a postage stamp. What do you mean, what is a postage stamp?

Det var en stor folkemengde i teatret, men han trengte seg fram.
There was a great crowd in the theatre, but he pushed forward.

Hvor var du da jeg trengte deg?
Where were you when I needed you?

No comments: